تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز | چه زمانی لنت ترمز را باید تعویض کرد؟

زمان تعویض لنت ترمز

لنت های ترمز قسمت های اصلی سیستم ترمز وسیله نقلیه شما هستند و سلامت نگه داشتن آنها در شرایط کار برای ایمنی شما و سایر رانندگان اطراف ضروری است. به طور متوسط ، لنت ترمز باید هر 40000 تا 50،000 کیلومتر تعویض شود ، اما این مقدار بسته به شرایط و سبک رانندگی می تواند متفاوت باشد. خبر خوب این است که شما قبل از خرابی کامل لنت ترمزعلائم جزئی آن را تجربه خواهید کرد ، بدین صورت که زمان تعویض لنت ترمز  رسیده و به پایان عمر خود نزدیک شده است ، تشخیص و تعویض آن آسان خواهد بود.

 

لنت ترمز چیست؟

تولیدکنندگان خودرو دو نوع ترمز بر روی وسایل نقلیه مسافری نصب می کنند:

ترمز دیسکی و ترمز درام. هر دو این ترم ها از اصطکاک استفاده می کنند تا وسیله نقلیه شما را کند کنند ، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد.

ترمزهای دیسکی از “لنت” های قطعات اصطکاکی مخصوص مهندسی شده ساخته شده از مواد آلی ، فلزی یا سرامیکی فشار داده شده به روتور یا “دیسک” هنگامی که راننده پا را روی ترمزها می گذارد ، استفاده می کنند. اصطکاک حاصل باعث کند شدن وسیله نقلیه می شود. ترمزهای دیسکی در محورهای جلو در همه وسایل نقلیه مسافربری مدرن و در محور عقب بعضی از خودرو ها نیز یافت می شوند.

 ترمزهای درام نیز از اصطکاک استفاده می کنند ، دقیقاً مانند لنت های ترمز دیسکی ، اما روی “کفش هایی” به شکل نیم ماه که هنگام پا زدن روی ترمز فشار داده می شوند ، روی آن چسبیده است. اصطکاک آنها در برابر درام باعث کندی خودرو می شود. ترمزهای درام  قبلاً در هر چهار موقعیت چرخ معمول بود و استفاده میشد ، اما در ماشین های مدرن و کامیون های سبک ، آنها فقط در محور عقب نصب می شوند. هر دو این ترمز ها ، با استفاده از بین می روند ، بنابراین مهم است که با بازرسی منظم از وضعیت آنها نظارت کنید. اگر قبل از زمان تعویض لنت ترمز اجازه سایش داده شود ، سایر اجزای سیستم ترمز آسیب می بینند – به ویژه دیسک های ترمز یا درام ها . علاوه بر تعمیرات غالباً پرهزینه ، رانندگی با لنت ترمز یا کفشکی فرسوده می تواند منجر به ایجاد شرایط ناامنی و خطرناک در رانندگی شود.

 

در این مقاله 6 علامت رایج آورده شده است که زمان تعویض لنت ترمز است و باید به آنها توجه ویژه شود :

  1. جیر جیر کردن یا جیغ کشیدن لنت ترمز:

اگر لنت های ترمز شما در اواخر عمر مفید خود هستند ، اولین علامتی که شروع به مشاهده آن خواهید کرد صدای جیرجیر یا صدای جیغ ناشی از ترمز است. صدای جیغ لنت ترمزمعمولاً در اثر فرسودگی بیش از حد لنت ها ایجاد می شوند. هنگامی که لنت های خود را به اندازه کافی فرسوده کردید ، یک صدای ساییدگی را احساس می کنید ، در این زمان شما به دسیک های خود آسیب می رسانید ، و هزینه تعمیر را حتی بیشتر می کنید.

  1. صدا ساییدگی هنگام ترمز گرفتن :

همانطور که در بالا بیان کردیم ، اگر هنگام فشار دادن به پدال ترمز ، صدای ساییدگی را تجربه می کنید ، ممکن است زمان تعویض لنت ترمز شما شده باشد و باید لنت های ترمز تعویض شوند. برخی از لنت های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که برای ایجاد صدای بلند و آگاه سازی شما از زمان تعویض لنت ها طراحی شده اند. اگر لنت ها را برای صدای ساییدگی تعویض نکنید ، در برابر خسارت بسیار بیشتر و هزینه های تعمیر بیشتر خود را آماده کنید.

 

  1. لرزش هنگام ترمز گفتن

لرزش هنگام استفاده از ترمز نشانه دیگری از زمان تعویض لمنت ترمز و نیاز سیستم ترمز ماشین شما به کمک و تعمیر ترمزهای شما میباشد. احتمال این است که دیسک های شما تاب برداشته و همزمان سایش ناهموار بر روی لنت ترمز ایجاد شده است.

  1. بعد از فشار دادن پدال ترمز مدت زمان طولانی تر برای متوقف کردن خودرو زمان میبرد:

یکی دیگر از علائم مهم زمان تعویض لنت ترمز ، از دست دادن عملکرد مناسب و به موقع هنگام ترمز کردن است. اگر هنگام استفاده از ترمز کمتر از زمان ایده آل توقف را تجربه نمی کنید ، این ممکن است به این معنی باشد که لنت های ترمز کاملاً فرسوده شده یا روغن ترمز کم است (اغلب اوقات به دلیل نشت روغن ترمز میباشد ). برای درک بهتر و درست آنچه در مورد ترمزهای شما اتفاق می افتد ، باید در اسرع وقت به مکانیک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام توانایی های ترمز را از دست نمی دهید.

 

  1. چراغ نشانگر لنت ترمز روشن می شود

اکثر وسایل نقلیه دارای چراغ های هشدار دهنده ترمز هستند که روی داشبورد شما ظاهر می شوند. یکی چراغ سیستم ضد قفل ترمز (ABS)  و دیگری چراغ هشدار دهنده سیستم ترمز میباشد. چراغ ترمز شما همیشه هنگام بروز مشکل روشن نمی شود چرا که اون چراغ مربوط به چراغی است که روی ترمز دستی شما درگیر است. اما اگر چراغ هشدار دهنده ترمز را مشاهده کردید و ترمز دستی شما پایین بود ، ممکن است زمان تعویض لنت ترمز  باشد با این حال   یک متخصص ترمز نگاهی بیندازید تا مشکلات شما را تشخیص دهد بهتر است.

 

  1. به نظر می رسد لنت های ترمز شما نازک شده است

یکی از راه های فهمیدن زمان تعویض لنت ترمز رسیده است یا خیر ، بررسی راحت لنت های ترمز یعنی بازرسی بصری از نظر سایش است که برای انجام این کار ، از بین فاصله رینگ چرخ های خود نگاه کنید و لنت ترمز خود را پیدا کنید. اگر ضخامت آن کمتر از نیم سانتتی متر است ، احتمالاً وقت تعویض لنت های ترمز می باشد.

پرسش و پاسخ :

چه اتفاقی می افتد که لنت ترمز / کفشک ها فرسوده می شود؟

هر بار که ترمز وسیله نقلیه خود را درگیر می کنید ، مقدار کمی از مواد اصطکاک از روی لنت ها و یا کفشکها ازبین می شود. با گذشت زمان ، مواد اصطکاک نازک تر می شوند. اگر لنت ها یا کفشک ها تعویض نشوند ، مواد اصطکاک کاملاً از بین می روند و قطعات فولادی نگهدارنده مواد در معرض دید قرار می گیرند. وقتی این قطعات فولادی با دیسک ها یا درام ها تماس پیدا کنند ، فاصله ترمز بیش از حد طولانی شده و آسیب رسیدن به دیسک ها و درام ها به وجود می آید. پس علائم گفته شده در بالا را جدی بگیرید تا بدانید زمان تعویض لنت ترمز  چه موقعی میباشد.

لنت ترمز با اینکه هنوز تمام نشده به موقع ترمز نمیگیرد.

برای فهمیدن دقیق این موضوع باید به تعمیرکار مراجعه نمایید اما ممکن است زمان تعویض لنت ترمز شده باشد، به طور کلی  3 دلیل ممکن است رخ داده باشد:

  • روغن ترمز کم شده باشد که در این مورد حتما باید آن را چک و بررسی نمایید.
  • دیسک شما لبه دار شده باشد که باعث میگردد لنت ترمز با دیسک تماس درست و کافی نداشته باشند.
  • لنت ترمز به درستی ریگلاژ نیست و نیاز به تنظیم پیستون ها جهت تماس و اصطکاک کامل با دیسک باشد.

 

چرا لنت ترمز  بعد از تعویض صدای سوت میکشد؟

در بعضی از لنت های ترمز فلزی این یک اتفاق معمول است چرا که لنت ترمر نو باید مقداری کار کند تا لایه رویی لنت بر اثر اصطکاک با دیسک برداشته شود تا به بی صدا گردد. البته در بعضی لنت های ترمز نیمه فلزی به دلیل استفاده از آلیاژ فلز در ساخت لنت ترمز این صدا به گوش میرسد و طبیعی میباشد. اما اگر خیلی از زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما گذشته باشد صدای جیغ یا صوت لنت را شنیدید حتما آن را چک کنید تا متوجه شوید به پایان رسیده یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.